راز موفقیت آمازون

راز موفقیت آمازون
حکیمه نامداری 1399/06/12

یکی از مهم ترین دلایلی که تاثیر بسیار زیادی بر روی موفقیت آمازون گذاشته، مدیریت شرکت امازون است. مدیر شرکت آمازون همیشه سعی کرده با دیگر شرکت های هم‌رده ی خود تفاوت های بسیار زیادی داشته باشد. به نظر جف هر انسانی می تواند با دیگر انسان ها، متفاوت باشد و تمام این تفاوت ها به میزان اراده ی فرد برمی گردد.

در سال ۱۹۹۵ و زمانی که آمازون شروع به کارکرد، تنها درزمینه ی فروش کتاب فعالیت داشت. شرکت درطی یک ماه از آغاز فعالیتش موفق به فروش کتاب به ۴۰ کشور شد.از آن زمان به بعد، آمازون به یکی از بزرگترین شرکت های تجارت الکترونیک تبدیل و در سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۴۴% از کل فروش های الکترونیک در آمریکا را به خود اختصاص داد.

سوال این جاست، آمازون چگونه توانست چنین نتایج خیره کننده ای بدست آورد؟

1- خلاقیت: موفقیت آمازون تا حد زیادی، از فناوری‌ها و فعالیت‌های نوآورانه‌ای که اکثرا توسط مدیرعامل شرکت جف بزوس طراحی شد نشأت می گیرد. اکو را که ابزار دستور صوتی حیرت انگیزی است درنظربگیرید. می توان از اکو برای پخش موسیقی، جستجوی تیم های ورزشی و حتی بررسی وضعیت آب و هوا با حداقل کلمات گفته شده استفاده کرد. این فناوری‌ خلاقانه، سرمایه گذاری حجیمی برای تجارت الکترونیک غول پیکر بود و موجب نتایج استثنایی شد. تنها در سال ۲۰۱۷ بیش از ۲۲ میلیون واحد اکو فروخته شد.

خط مشی های پیش رونده ی آمازون همیشه موثر نبوده است اما دستاوردهایی نظیر اکو ثابت می کنند که خلاقیت می تواند منجر به نتایج خیره کننده برای شرکت های تجارت الکترونیک گردند.

2- خدمات مشتریان: آمازون به دلیل تعهد خدمات مشتریان؛ ابزارهای مفیدی را طراحی کرده تا کاربران بتوانند برای پیگیری مرسولات و به سرعت بازگرداندن یا تغییر موارد سفارش داده اقدام نمایند. این کارها با سادگی و راحتی در تجربیات مربوط به خرید آنلاین همراه بوده است. تیم خدمات مشتریان آمازون، جایزه های متعددی را برای تعهداتش نسبت به جلوگیری ازمشکلات مشتریان و سریعا جواب دادن به آنان دریافت نموده است.

یکی از ماموریت های نهایی آمازون تبدیل شدن به بزرگ ترین شرکت مشتری مدار سیاره بوده و هزینه‌های زیادی برای رسیدن این هدف اختصاص داده شده است.

رسانه‌های اجتماعی ابزار قدرتمند دیگری است که آمازون به منظور جلب مشارکت خریداران و ارتقای کیفیت خدمات مشتریانش از آن استفاده می‌کند. درصورت استفاده‌ی درست، می‌توان از رسانه‌های اجتماعی در راستای جوابگویی به نگرانی‌های مشتریان و ایجاد پایه‌های محکم هواداران وفادار و علاقه‌مند که ازبرند حمایت می کنند، استفاده کرد.

3- تیم اجرایی: آمازون هنگام اجرای سفارشات مشتریان همه‌ی کارها را به درستی انجام می دهد. تیم اجرایی آمازون محصولات و خدماتی که مشتریان می خواهند را انتخاب کرده و مراکز پخشی را درسراسر دنیا که امکان ارسال سریع محصولات را می دهد ایجاد می کنند. هم چنین آمازون روابط عالی با فروشندگان دارد، به گونه‌ای که به آنان امکان ارائه ی قیمت های تخفیفی به مشتریان را می دهد.

بزرگ ترین دلال آنلاین دنیا امسال درحال برنامه ریزی برای سرمایه گذاری بیشتر در سطح اروپا و استخدام هزاران کارمند بیشتر است. تیم آمازون هم چنین به دنبال ایجاد فروشگاه‌های فیزیکی بیشتری نیز هست که امکان تحویل در همان روز را ازطریق پهپاد فراهم می کند!

4- تنوع بخشی: آمازون که به عنوان فروشگاه آنلاین کتاب فعالیت خود را شروع کرد، هم‌اکنون هر نوع کالایی از جمله محصولات مربوط به موسیقی، کتاب، وسایل الکترونیکی، سلامت و زیبایی، خودروسازی، سبزیجات، و ... را ارائه می دهد.

صاحبان کسب و کار می توانند با آمازون برای دریافت پشتیبانی فناوری اطلاعات، مونتاژ مبل، و حتی خدمات صوتی-تصوری قرارداد ببندند. آمازون از طریق تنوع بخشی به پیشنهادات خود در حال حرکت مداوم برای رسیدن به رسایی و اعتبار است.

صاحبان یک تجارت بزرگ باید صرف نظر از صنعت خود، در جستجوی تنوع بخشی بی باک باشند. توسعه‌ی بازارهای جدید و دسته بندی های محصولات می تواند در راستای جذب فرصت های تجاری جدیدی برای رشد سازمان مفید باشد. حتی باید اقدامات رشد دیجیتالی را دراسرع وقت متنوع کنند. به عنوان مثال، آمازون درحال حاضر به صورت حیرت انگیزی ، مفتخربه ۳٫۶ میلیون بک لینک و ۳٫۸ میلیون دامنه ی ارجاع‌دهنده شده است.

کلمات کلیدی: